Jdi na obsah Jdi na menu
 


Psychoterapie

1. 6. 2015

­PŘÍKLADY  „TAJNÝCH“  PROGRAMŮ (=negativních informací o sobě, které si v sobě neseme z dětství z výpovědí rodičů a ostatních blízkých osob):

 

*jsem nežádoucí, jsem nevítaný, jsem nadbytečný
*jsem nedostatečný, nikdy nic neudělám dokonale
*měl bych být (chci být) lepší, ale nestačím na to
*přišel jsem zkrátka, byl jsem ošizen, nezažil jsem dostatek
*měl bych být jiný než jsem ( měl jsem být chlapec, ­děvče, aby mě měli rádi)
*jsem bezmocný, nemohu (nedokážu) se sám o sebe postarat
*jsem bezbranný, nemohu si dovolit ohradit se, dát najevo svůj názor, svoji potřebu
*jsem vinen, za všechno můžu já, měl jsem tomu zabránit
*mně se nic nepodaří, vždycky prohraju
*jsem černá ovce
*vždycky všechno dělám špatně
*chci zůstat dítětem, druzí se tak o mě postarají
*jsem pořád nemocný, druzí se o mě musí postarat
*jsem bezcenná bytost, není divu, že mě druzí ponižují a využívají
*já to nezvládnu, jsem příliš slabý, nemocný, postižený…
*musím poslouchat a vždy se přizpůsobit autoritě, autorita je nade vše
*jsem úplná nula, stejně všechno zničím, nenávidím se…­zde jde o extrémně negativní programy vyžadující psychologickou pomoc

 

„TAJNÉ“ ÚKOLY:

 

*nesmím být lepší než otec, matka..(aby se na mě nezlobili)

*nesmím dát najevo, jak dobrý jsem…(abych otce, matku nedráždil)
*musím se za každou cenu postarat, aby bylo matce, otci lépe (záleží to jen na mně)
*musí být ze mě něco mimořádného (abych uspokojil svého otce, matku)

*za žádnou cenu nesmím rodiče „šoupnout do domova důchodců“….(i kdybych měl padnout vyčerpáním)

*musím být stále na stráži, protože život je nebezpečný..(jak říkala matka, otec)……….

­

TYPICKÉ  ANTIPROGRAMY (= naše chybné obrany před vnitřní bolestí, kterou nám způsobují naše tajné programy):

 

*výkon, práce, úspěch, uznání

*perfekcionismus (extrém v kvalitě výkonu)

*workoholismus (extrém v kvantitě výkonu)

*moc (vynucení si uznání postavením)

*nošení masky a předvádění rolí (maskování křehkého já)

*dělat neviditelného, splynout s davem (vyhnutí se bolestivým střetům)

*extrémně se přizpůsobovat (abych nebyl odmítnutý)

*plané „úvahy“, které nevedou k řešení, ale jen se točí dokola kolem problému

*pomáhání až k sebezničení (abych se zavděčil, syndrom pomocníka)

*partnerský vztah, jako „řešení“ mého problému (partner mě má zachránit a doplnit mi všechno, oč jsem byl ošizen)

*střídání partnerů (sex jako „náplast“ na můj problém)

*alkohol, drogy, sebedestrukce (jako umrtvovače mé bolesti)

*vzdorovité chování, protestuju vždy a všude..(projev vnitřní nespokojenosti)

*útěk do nemoci a deprese (konečně budu brán vážně, dostanu péči…)

*denní snění, fantazie o vlastní velkoleposti (unikání od bolesti do fantazie)

*hazardní hry

*jídlo jako droga (přebíjení bolesti)

*sportování jako droga, nebo náplast na pocit méněcennosti či nespokojenosti s vlastním tělem ( dokazování výkonu, vysportované tělo,…)

*konzum, nákupy jako droga (zaplňování „černé díry“prázdnoty)

*ztráta sebekontroly, výbušnost (hledání ventilu své nespokojenosti)

*agrese přecházející v násilí

*podvádění(získávání toho, co mi nedali, jakoukoliv cestou)

 

­NOVÉ PROGRAMY  (=sžívání se s novou, zdravější a pravdivější identitou sebe samého. Pomáháme si nejdřív rozumem, ale snažíme se zapojovat postupně i emoce ­meditací, alfa relaxací, nebo pouhým zastavením se a prožitím nové skutečnosti. Zde je důležité opakování a získávání zkušeností.):

 

*jsem žádoucí, jsem vítaný, jsem hoden toho, aby mě druzí měli rádi jen tak
*jsem vždy dostatečný takový jaký jsem, aniž bych musel něco dokazovat
*sám pro sebe jsem vždycky dostačující
*v sobě najdu všechno, co potřebuju a co mě uspokojí, nemusím to hledat jinde
*jsem vítěz
*dnes mě nikdo neurazí!
*nemusím nic dělat pro to, aby mě druzí měli rádi
*není to moje vina, já jsem nevinen
*mám svou hodnotu
*mám právo na své mínění, mám právo nesouhlasit
*mám právo na své pocity
*já to zvládnu, nějak už si poradím
*autorita není zárukou správnosti jednání, nemusím jí vždy poslechnout…..

 Petra Čechová, Roska Hradec Králové